Zoltán Szegedy-Maszák: We Cannot See Clearly

14 February 2019 – 14 March 2019

zoltan szegedy_maszak_installation_view_kisterem_2019_1

Installation view with works of Zoltán SZEGEDY-MASZÁK, Kisterem, 2019

zoltan szegedy_maszak_installation_view_kisterem_2019_2

Installation view with works of Zoltán SZEGEDY-MASZÁK, Kisterem, 2019

zoltán_szegedy-maszák_we_do_not_see_clearly_2018_stereoscopic_lenticular_images_40x150_2_cropped

Zoltán SZEGEDY-MASZÁK: We Cannot See Clearly, 2019

stereoscopic lenticular image, 40 x 150 cm

negyzetes_adj

Zoltán SZEGEDY-MASZÁK: We Cannot See Clearly, 2019

stereoscopic lenticular image, 40 x 40 cm

hosszu_adj

Zoltán SZEGEDY-MASZÁK: We Cannot See Clearly, 2019

stereoscopic lenticular image, 40 x 100 cm

szmz_nem_látunk_tisztán_2019-giclée_print_2

Zoltán SZEGEDY-MASZÁK: We Cannot See Clearly, 2019

giclée print, 51 x 39 cm

zoltan_szegedy-maszak_invitation_kisterem

A Nem látunk tisztán sorozat közvetlen folytatása a Tárgyak című, 2014-es munkámnak. A sztereoszkopikus térillúziókat – melyeket természetesen nem lehet monoszkopikus nyomatokon láthatóvá tenni – felerősítik az elválaszott „ablakok”, melyeken keresztül láthatóvá válnak a lentikuláris képszeletek. A létrejövő illúzió azt az érzetet kelti, mintha egy kerítés résein keresztül leskelődve óriási virtuális tereket látnánk. A képek előtt elhaladva a kerítés rései betekintést nyújtanak a mesterséges háromdimenziós világ mozgásban lévő, sztereoszkopikus részeire.

A függőleges rések elrendezése a Fibonacci számsor mintázatát követi, míg a köralakú képek (hamis) madártávlatból mutatják meg a mesterséges teret. A színskála élénkségét a nyomatokra ragasztott lentikuláris lencsék okozzák, melyek a kiállítótér megvilágítását tükrözik. Ahogy a néző mozog előttük, a sztereoszkopikus animációk fényes áttűnései a képek szokatlan ragyogását eredményezik.

Szegedy-Maszák Zoltán

The series We cannot See Clearly is a direct continuation of my former work Objects from 2014. The stereoscopic spatial illusion – obviously not pictured on monoscopic reproductions – get stronger by the separated ’windows’ through which the lenticular picture segments are visible. The resulting illusion is like that we see giant virtual spaces across a fence; by moving in front of the pictures, openings of the fence show animated stereoscopic fragments of the artificial three dimensional world behind.

The arrangement of the vertical gaps form patterns of Fibonacci numbers, while the circular images unveil a (fake) bird’s eye view of the artificial space. Vividness of color gamut is the result of the lenticular optics mounted on the prints, depicting the illumination of the exhibition room; bright dissolvement of the stereoscopic animations give unusual shining effect of the pictures as the viewer moves in front of them.

Zoltán Szegedy-Maszák