Nadler Istvan_Kek-fekete_1968_akril_vaszon_133x188

Blue - black, 1968

acrylic on canvas, 133 x 188 cm

István Nádler’s painting is on view at the permanent exhibition of Centre Pompidou

Blue – black, a 1968 painting by István Nádler is on view at Centre Pompidou from March 2019 as part of the exhibition presenting works from the museum’s contemporary collection.

In 1968 István Nádler was invited by Galerie Müller together with Imre Bak to work in Stuttgart. Having learned of contemporary tendencies and abstraction after painting, he painted Blue – black, along with others. The work constructed of intense tones, sharp stripes, and color fields was returned to Budapest in 1972 and lay in the artist’s studio for decades.

Kisterem Gallery presented works by István Nádler from the 1960s after a long time at FIAC in 2017. Among them was Blue – black that caught the attention of Centre Pompidou’s curators during the fair. In 2018 it was acquired by the museum with the help of Katalin Spengler and Zsolt Somlói and the Central European Acquisition Committee of Centre Pompidou. The permanent exhibition that features works from the collection is on view on the 4th floor where Nádler’s work can be seen in the company of works by the Hungarian-French artist Vera Molnar and an installation by Agam.

The contemporary collection of Centre Pompidou incorporates works created between 1960-1990 by artists born after 1920. The collection comprises 2000 paintings, sculptures, drawings, photographs and installations by 750 artists such as Francis Bacon, Mark Rothko, Yves Klein, Jean Tinguely, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Joseph Beuys, Christian Boltanski, Annette Messager, and Bill Viola.

István Nádler (1938-) is a prominent artist of the Hungarian Iparterv generation that emerged in the 1960s. Parallel to contemporary American and German abstraction, Nádler was the first to engage in hard edge painting in Hungary. Operating with abstract natural forms, stylized landscapes and visual elements of Hungarian folklore, his art created a synthesis of American and German hard edge, signal art and French Nouveau Réalisme.

For more information, please contact us:
Tel.: +36 1 267 0522
E-mail: kisterem@kisterem.hu

Nádler István műve a Centre Pompidou állandó kiállításán

2019 márciusától a párizsi Centre Pompidou kortárs gyűjteményét bemutató állandó tárlaton látható Nádler István Kék – fekete című, 1968-ban készült festménye.

1968-ban Nádler a Galerie Müller meghívására Bak Imrével együtt huzamosabb időt töltött Stuttgartban, ahol a korabeli festészet utáni absztrakcióval megismerkedve az új élmények hatására festette többek között a Kék – fekete című akrilfestményt is. Az intenzív tónusú, éles kontúrokkal megfestett színsávokból és -mezőkből építkező kép 1972-ben került vissza Budapestre, majd évtizedeken át a művész műtermében pihent.

A Kisterem Galéria 2017-ben a neves párizsi FIAC képzőművészeti vásáron hosszú idő után először mutatta be Nádler 1960-as években készült műveit, küztük a Kék – feketét, mely már a vásár ideje alatt felkeltette a Centre Pompidou kurátorainak figyelmét, majd 2018-ban Spengler Katalin és Somlói Zsolt, valamint a Centre Pompidou Közép-európai Akvizíciós Bizottságának jóvoltából került a múzeum gyűjteményébe. A gyűjtemény jellegzetes elemeit bemutató állandó tárlaton, az épület 4. emeletén Nádler műve a magyar származású francia művész, Vera Molnar két művével és Agam installációjával egy térben látható.

A Centre Pompidou kortárs művészeti gyűjteménye 1920 után született művészek 1960- 1990 között készült alkotásaiból áll. A gyűjtemény 2000 festményt, szobrot, rajzot, fotót és installációt ölel fel 750 művésztől, köztük olyan alkotókkal, mint Francis Bacon, Mark Rothko, Yves Klein, Jean Tinguely, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Joseph Beuys, Christian Boltanski, Annette Messager vagy Bill Viola.

Nádler István (1938-) az 1960-as években fellépő Iparterv-generáció kiemelkedő alkotója. A kortárs amerikai és német absztrakcióval párhuzamosan Nádler Magyarországon elsőként kezdett el hard edge festészettel foglalkozni az 1960-as évek közepén. Absztrahált természeti formákkal, stilizált tájképekkel és a magyar folklór képi világának elemeivel operáló művészetében az amerikai és német hard edge, a signal art és a francia Nouveau Réalisme szintézisét teremtette meg.

További információ kérhető: Kisterem Galéria
Tel.: +36 1 267 0522
E-mail: kisterem@kisterem.hu