1969_IKI_Wall-Hanging_with_tombstone_Forms_stitching_chemicallay_dyed_linen_156x370_small

Wall-hanging with tombstone forms, 1969

stitching, chemically dyed linen, 156 x 370 cm

Ilona Keserü’s Wall-hanging with tombstone forms on view at The Metropolitan Museum of Art

The oeuvre of Ilona Keserü (b. 1933) is well-known to the Hungarian public as her works have become parts of notable collections over the last decades and have been exhibited at numerous exhibitions. This year, an enigmatic work of Keserü recently acquired by The Metropolitan Museum of Art in New York will be on view at the museum’s new group show opening in December.

Epic Abstraction: Pollock to Herrera showcases some 50 artworks from the museum’s collection, among them iconic artists such as Jackson Pollock, Louise Nevelson or Mark Rothko. The exhibited works are linked together by the common toolkit of abstract expressionism: the focus on monumental surfaces and abstract forms, such as line, colour, shape and texture.

This characterizes the art of Ilona Keserü as well, who was an important figure of the Hungarian neo-avantgarde scene of the 1960s and 70s. Counterpointing the official social realism of the time, Keserü’s works feature dynamic and free-flowing vital colors. One of the central motifs in her art is the heart-shaped tombstone form, that is why Wall-Hanging with Tombstone Forms, the stitched textile work to be exhibited is a representative piece of the artist’s oeuvre. It was first exhibited in 1969 in Fényes Adolf Terem, then in 1983 in Kunsthalle and in 2004 at Ludwig Museum.

The tapestry was shown to the overseas public for the first time at the group show With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies at Elizabeth Dee Gallery in New York in 2017. The exhibition was realized by three Hungarian galleries (acb, Kisterem and Vintage) with the support of the Ministry of Foreign Affairs and Trade of Hungary with the aim to introduce the diverse artistic practices of the second half of the 20th Century to the international art scene. It was at this occasion that The Metropolitan Museum became interested in the tapestry and acquired it.

The introduction of Ilona Keserü in one of the most important museums in the US is not only an opportunity for the artist’s monumental oeuvre to gain international acclaim but also one for the Hungarian neo-avantgarde tradition to become widely known.

For more information, please contact us:
Tel.: +36 1 267 0522
E-mail: kisterem@kisterem.hu

Keserü Ilona műve a Metropolitan Múzeum kiállításán

Keserü Ilona (1933- ) munkássága a magyar közönség számára régóta ismert, hiszen művei az utóbbi évtizedek során a legtöbb jelentős hazai közgyűjteménybe bekerültek és számos kiállításon láthatóak voltak. Idén azonban Keserü egyik enigmatikus alkotása, mely tavaly került a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum gyűjteményébe, máris bemutatásra kerül a múzeum decemberben nyíló csoportos tárlatán.

Az Epic Abstraction: Pollock to Herrera című kiállítás közel 50 alkotást vonultat fel a múzeum saját gyűjteményéből, köztük olyan ikonikus alkotókkal mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko. A kiállított műveket összeköti az absztrakt expresszionizmus jellemző eszközrendszere: a monumentális felületek és az elvont esztétikai elemek középpontba helyezése, úgy mint a vonal, szín, forma vagy textúra.

Ez a szellemiség jellemzi Keserü Ilona művészetét is, aki a 60-as és 70-es évek magyarországi neo-avantgarde szcénájának egyik fontos alakja volt. A korszakban uralkodó szocialista realista stílust ellenpontozva, Keserü képeit a dinamikus és szabadon áramló vitális színek jellemzik. Művészetének egyik központi formai eleme a szív alakú sírkőmotívum. A most kiállításra kerülő Falikárpit sírkőformákkal című varrott textilje ezért a művész munkásságának reprezentatív darabja, mely elsőként 1969-ben a Fényes Adolf Teremben volt látható, majd 1983-ban a Műcsarnokban és 2004-ben a Ludwig Múzeumban.

A falikárpitot 2017-ben a New York-i Elizabeth Dee Galéria With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies című csoportos kiállításán mutatták be elsőként a tengeren túli közönség számára. A tárlat három hazai galéria (acb Galéria, Kisterem, Vintage Galéria) és Külgazdasági és Külügyminisztérium közreműködésével azért jött létre, hogy nemzetközileg is ismertté tegye a 20. század második felének diverz művészeti praxisait Magyarországon. A Metropolitan Múzeum ekkor figyelt fel Keserü falikárpitjára és vásárolta meg azt a saját gyűjteménye számára.

Keserü Ilona szereplése az Egyesült Államok egyik legnevesebb múzeumában ezért nemcsak kiváló alkalom arra, hogy a művész monumentális életműve nemzetközi elismerésére tegyen szert, hanem arra is, hogy a magyar neo-avantgarde hagyomány minél szélesebb körben ismertté váljon.

For more information, please contact us:
Tel.: +36 1 267 0522
E-mail: kisterem@kisterem.hu