Background I / Barbara Follárd, Kata Káldi, Zsigmond Károlyi, Ádám Kokesch, Dóra Maurer

11 Februar – 18 March 2011

kisterem_2011_background_1_001

Installation view with works of ÁDÁM KOKESCH, the LITTLE WARSAW, and DÓRA MAURER, Kisterem, 2011

kisterem_2011_background_1_002

LITTLE WARSAW: Crew Expandable, 2011

c-prints, 54x92,5 cm

kisterem_2011_background_1_003

DÓRA MAURER: Overlapping 20, 2000/2004

acrylic on wooden plate, 98x114 cm

kisterem_2011_background_1_004

ÁDÁM KOKESCH: Untitled, 2010

acrylic, plexi, metal stand, 40x40x40 cm

kisterem_2011_background_1_005

Installation view with works of KATALIN KÁLDI and BARBARA FOLLARD, Kisterem, 2011

kisterem_2011_background_1_006

KATALIN KÁLDI: Balls, 2002

oil on canvas, 30x40 cm

kisterem_2011_background_1_007

Installation view with works of BARBARA FOLLARD, Kisterem, 2011

kisterem_2011_background_1_011

BARBARA FOLLARD: Cute Woman Art, 2008

plasticine figures (each 3 cm high) on glass cube, 15x15x10 cm

kisterem_2011_background_1_012

BARBARA FOLLARD: Cute Woman Art, 2008

plasticine figures (each 3 cm high) on glass cube, 15x15x10 cm

kisterem_2011_background_1_015

Installation view with works of ZSIGMOND KÁROLYI, Kisterem, 2011

kisterem_2011_background_1_016

KATALIN KÁLDI: Wolves, 2011

oil on canvas, 80x120 cm

kisterem_2011_background_1_017

KATALIN KÁLDI: Grey Relational Signs, 2011

oil on canvas, 20x45 cm

kisterem_2011_background_1_018

KATALIN KÁLDI: Grey Relational Signs, 2011

oil on canvas, 20x45 cm

kisterem_2011_background_1_019

ÁDÁM KOKESCH: Untitled, 2007

acrylic, plexi, plastic, 16,5x19 cm

A Kisterem 2011-es programindító Háttér I. című kiállítása mesterek és egykori főiskolai tanítványaik munkáinak közös bemutatását célozta meg. A jelen kiállításon két mester- Maurer Dóra és Károlyi Zsigmond- és négy tanítvány- Follárd Barbara, Káldi Katalin, Kis Varsó, és Kokesch Ádám- munkáival találkozhatunk. A tematika szabad kezet enged az időhorizontok kezelésének, így az egyes művek különböző alkotói periódusokból származnak.

Maurer Dórától Overlapping 20 NO 398 címen egy 2000- 2004-ig festett geometrikus sorozat akril, fatábla festményét láthatjuk. Maurer egykori tanítványaiként Follard Barbara két fotogrammot és egy installációt, valamint Kokesch Ádám két objektet állít ki. Follard gumimacikat és savanyúcukorkákat megjelenitő fotogramm sorozata 2000- es keltezésű, majd kilenc évvel később, már némi kritikai éllel ismét visszatért művészetében ez a téma, ekkor készült a Cute Woman Art címre keresztelt installációját. A szintén Maurer Dóra festő osztályában végzett Kokesch Ádámtól kiállított plexi alapú objektjek a geometrikus formavilág és a laboratóriumi precizitás tekintetében távoli rokonságot mutatnak az egykori mester festményével. Az objektek által indukált pszeudo helyzetek csakugy megtévesztőek, mint a felületek high- tech hangulata. Kokesch ugyanis az általa felhasznált indusztriális alapanyagokat egy klasszikus 18.századi hinterglass technikával festi meg.

A legendás ’95-ös monokróm studiumokat is oktató festő tanár Károlyi Zsigmond két ’96-os olaj vászon festménye mellett egykori növendékeként Káldi Katalin legújabb figuratív és monokróm tardíciókat ötvöző olajképét találjuk. Káldi legfrisebb munkái szürke, horizont nélküli, monokróm terekben csapágygolyokból felépülő figuratív és non figuratív formákat ábrázolnak.

A Kis Varsó (Havas Bálint, Gálik András) képezi a tanítványok közötti átmenetet, Ők ugyanis Maurer Dórát és Károlyi Zsigmondot is mesterüknek tartják. A legénység feláldozható című C print technikájú képregénye egy szociál- pszichológiai jelenséget vizsgál. A képkockák az Alien rendezői változatából kerültek kifotózásra, de ezek a jelenetek a mozifilmből kimaradtak. A képeken az a jelenet látható, amikor egy csoportra külső nyomás nehezedik, és ennek eredményeként egy belső konfliktus alakul ki, jelen esetben az ürhajó legénységének két női tagja összeverekedik. Az itt látható print egy 2007-ben készült installációhoz kapcsolódik, amiben a Kis Varsó Major Jánossal való együttműködését, és a Major életműhöz kapcsolódó kutatásait összegezte. Az installáció jelenleg a Ludwig Múzeum gyűjteményéban található.

Zsikla Mónika